Communicatie geschikt voor het
gehele tandheelkundige team


In deze cursus leren alle teamleden (receptionisten, stoel- en preventie assistenten, mondhygiënisten, tandarts-behandelaars, tandtechniekers en praktijkmanagers) om doelgericht, helder en effectief te communiceren in de praktijk.

Data & tijden

Vrijdag 13 april 2018 (10.00-18.00 uur)

Het niveau (doelgroep/criteria)

De cursus is geschikt voor receptionisten, stoel- en preventie assistenten, mondhygiënisten, tandarts-behandelaars, tandtechniekers en praktijkmanagers die zich bezighouden met alle vormen van interactie met patiënten en samenwerking in de praktijk. De docent garandeert dat elke cursist nieuwe inzichten krijgt over de eigen communicatie en die van anderen en met tips en tricks naar huis gaat.

Leren en werken (begeleiding)

De cursist leert om zicht te krijgen op de effecten van de eigen communicatie en die van anderen en krijgt tools aangereikt om daar beter mee om te gaan. Daarmee wordt bereikt dat de communicatie met de patiënten nog effectiever gaat verlopen (uitvragen, omgaan met emoties en klachten, to-the-point komen etc.). In de samenwerking heeft het als effect dat onderling overleg effectiever en directer gaat verlopen en (onderhuidse) conflicten kunnen worden voorkomen of makkelijk worden opgelost. Bijdragend aan een prettige werksfeer en mooie binding met de praktijk. Mits de tools en inzichten integraal en door het team heen worden toegepast uiteraard. Na het volgen van deze cursus is de cursist een volwaardig sparringpartner voor de praktijkhouder.

Theorie (inhoud/werkwijze)

Voorafgaand aan de cursus wordt de cursist naar de interesses gevraagd, zodat de docent daar maximaal op kan inspelen. De theorie van de cursus wordt aangeboden in de vorm van een klapper. Tijdens de cursus wordt de theorie doorgenomen en zijn er korte oefeningen in tweetallen of kleine groepjes. Er is filmmateriaal ter ondersteuning en illustratie van de theorie. Er is volop gelegenheid tot het stellen van vragen.

Besproken theorieën:
• Oorzaken van communicatieproblemen
• Niveaus van communicatie
• Model van conflicthantering en probleemoplossing
• De ijsbergtheorie
• Diverse vraag- en gesprekstechnieken
• Sleutels van feedback

Kennis

De docent, Willy van der Wind, is expert op het gebied van communicatie, gedrag en veranderingsprocessen. Zij heeft in vele praktijken en organisaties medewerkers getraind en begeleid om anders en beter met elkaar te gaan werken en communiceren.

Behandeld worden / vaardigheden:

• Hoe communiceer ik in lastige situaties met patiënten en collega’s?
• Hoe houd ik plezierig contact met iedereen terwijl ik ook duidelijk ben?
• Op welke manier krijg ik meer invloed?
• Hoe communiceer ik over emoties van mezelf en anderen?
• Wat mag ik verwachten van mijn collega’s in termen van communicatie?
• Hoe bereik ik mijn doel bij patiënten en collega’s?
• Hoe kan ik beter omgaan met feedback geven en ontvangen?

Studiebelasting

De cursus Communicatie geschikt voor het gehele tandheelkundige team omvat 1 lesdag (8 lesuren). De cursisten hoeven geen huiswerkopdrachten uit te voeren. Wel worden er vooraf een paar intake vragen gesteld per email na inschrijving.

WILLY
VAN DER WIND
Docent

Cursus
Communicatie


Willy van der Wind heeft veel kennis en ervaring op communicatie gebied, gedrag en veranderingsprocessen. Haar Kennis, Humor, Energie en Passie maken de cursus Communicatie een feest. Zij kenmerkt zich door haar zeer effectieve en praktische manier van doceren. Door haar vele jaren ervaring in de tandheelkundige branche is zij in staat aan een ieder zeer bruikbare tools te overhandigen ten behoeve van een succesvolle tandartsenpraktijk.

Kosten

Het cursustarief is € 495,- incl. lunch en lesmateriaal.